Panoramaroute

Bourkes Luck potholes.


De naam spreekt wel voor zich: de route is een aaneenschakeling van prachtige vergezichten en meer van dat natuurschoon. Eerst trokken we naar Graskop en verblijven hier in Valley View backpacker, een aanrader. Rond Graskop en Sabie zijn er veel watervallen. We gaan naar de Bridal Veil falls en tijdens de wandeling zien we een felgroene slang in het gras. Ondertussen zijn we er nog altijd niet echt uit welke slang het was. Daarna naar de Horseshoe falls. Wij zijn wel een beetje verzot op watervallen dus de volgende dag bezoeken we Mac Mac falls. André, de uitbater van onze backpacker geeft ons een goede tip. Hij vertelt ons hoe we de Forest Falls kunnen vinden, we moeten door een zandweg waar een bord staat dat het verboden toegang is. Niets van aantrekken zegt hij, gewoon doen, dus rijden we door en we genieten hier echt van de mooie waterval die alleen voor ons is! Daarna gaan we nog naar God’s Window en naar Wonder View, twee prachtige uitzichten over de Lowfields. Verder door naar de Berlyn Falls en Lisbon Falls, ook weer wondertjes van de natuur. We rijden door naar Pilgrim’s rest een oud mijnwerkersdorpje dat nu eigenlijk meer een museum is. André waarschuwt ons dat ze onze auto zullen wassen en dan geld vragen. We zullen wel zien. We parkeren de auto en gaan wat wandelen. We vinden dit maar niets en alles is hier echt wel duur. Profiteren van de toeristen? We gaan terug naar de auto en … hij is gewassen. De gasten vragen geld, we vinden het heel moeilijk maar toch rijden we door zonder iets te geven. Wij hebben niet gevraagd om de auto te wassen en zij hebben ook niets gevraagd, dus vinden we toch dat dit niet kan (Tourist Trap?)
s’Avonds in de backpacker kookt André voor ons. We eten hier voor het eerst butternut en gem squash, gewoon goddelijk! Eigenlijk smaakt hier alles beter dan bij ons, zowel de groenten als het vlees.
De volgende dag rijden verder naar Lowveld View. Een prachtig uitzicht over de Blijde riviercanyon. Als we terug naar de auto willen gaan passeren we een groep schoolkinderen. Eén van de meisjes vraagt iets aan mij, maar ik versta haar niet goed. De leraar die erbij is zegt me dat ze graag met mij op de foto wil…Ik begrijp niet goed waarom ze met mij op de foto wil maar ja ik ben dan ook zo wit als melk! De leraar pakt zijn fototoestel en moet eerst nog een filmrolletje steken… Ik ga op een grote steen zitten en het meisje komt naast me staan. Daarna wil natuurlijk de hele groep wel een foto met mij of met mijn vriend. Ze zijn zo uitgelaten en blij dat ze met ons op de foto mogen! Zelfs een begeleider vraagt voor een foto met mij. We praten wat met de begeleider en hij vertelt dat het weeskinderen en verlaten kinderen zijn. We vragen een email adres om de fotos die wij getrokken hebben door te sturen. Nee dat hebben ze niet. We vragen dan het adres van de school om later fotos op te sturen. Eén van de meisjes komt dicht tegen me staan en vraagt of ze met mij mee mag. Of ik haar wil meenemen. Dit is hartverscheurend.
We rijden door naar de Bourkes Luck potholes. De Blijde en de Treurrivier komen hier samen en door de jaren heen heeft de rivier hier grote gaten in de rotsen gemaakt. Door het rondtollen van zand en stenen in de rivier werden hier gaten in de rotsen “geslepen”.
Verderop stoppen we nog bij het uitzicht over de drie rondavels. Een rondavel is een typisch huisje-hutje van de locale bevolking. Deze rotsformatie lijkt echt op 3 van die hutjes.